Fibromüalgia. Kuidas ennast aidata. Rahvaravi

Fibromüalgia kuulub autoimmuunhaiguste hulka.
Teadlased üle maailma vaatavad nõutult üha kasvavat autoimmuunhaiguste diagnooside hulka ning nad ei suuda leida sellele tendentsile põhjust.
Samamoodi ei ole leitud ka fibromüalgiale kindlat teaduslikku põhjendust.
Mis haigus see on ja kuidas ennast aidata?

brainimmune.com
Autoimmuunhaiguste sümptomite hulka kuuluvad sageli valu, väsimus, palavik ja üldine kehv enesetunne ning enamikku neist peetakse kroonilisteks ja ravimatuteks.
Autoimmuunhaiguste puhul on veider see, et enamikul inimestest ei esine mingisuguseid väliseid tundemärke, mis viitaksid sellele, et nad on haiged, ning nende sõprade ja armastatute arvates näevad nende haiguste põdejad sageli välja täiesti terved. 
Enne kui pannakse diagnoos, kuulevad nad sageli, et nende sümptomid on "välja mõeldud" ja ärevusest tingitud.
Autoimmuunhaiguste all vaevlejaid peetakse sageli hüpohondrikeks.



FIBROMÜALGIA. MIS SEE ON?


Fibromüalgia on üks Epstein-Barri viiruse vorme. 

See viirus tekitab põletikku nii kesknärvisüsteemis kui ka närvides üle kogu keha.

Enamik selle haiguse käes kannatajaid on keskealised inimesed, valdavalt naissoost, kuuluvad valgesse rassi ning elavad arenenud ühiskonnaga riikides.
Haigus võib aga alguse saada juba noorelt. Lastel ja vanuritel esineb harva.
Fibromüalgia on sage kliimaksi ajal. Teadmiseks, peale 60-ndat eluaastat valud vähenevad.

visaocidade.com.br/2017/10
Fibromüalgia ise on pehmete kudede reuma üks vorme, mille avalduseks on valusündroom, laialivalguva iseloomuga, paljudes kohtades korraga ja nö „liikuv valu”.
Lihaskiudude valuseisundi korral on vaevused (valud) selgesti tajutavad, kuid raskesti kirjeldatavad ning sarnanevad paljudele haigustele tüüpiliste aistingutega.

Sellest haigusest võib rääkima hakata siis, kui:

kui valud on seljas ja veel kahes kehapiirkonnas kestnud üle kolme kuu, kui käed, jalad ja ninaots on külmad, suu kuivab, higieritus on suur, tekkinud vereringehäired (peapööritus, madal vererõhk), käed kipuvad värisema, vaevavad uinumis- ja unehäired, seedimine on korrast ära, kurgus on klimp, esineb hingamishäireid ja südamevaevusi, nahk on külm või ülitundlik, vaevavad põiehädad, peavalud ja migreen, depressiivsed meeleolud ja hingepiin.

Kaasneda võivad järgnevad probleemid:

  • valulikud punktid kuklal, kaelal, trapetslihase ülemisse serva kinnituskohal, tuharatel põlvedel, küünarnukkidel, puusadel
  • katsumisel tundlike kühmude esinemine
  • neerupealiste väsimus, krooniline väsimus, kurnatus, läbipõlemissündroom
  • uinumisraskused
  • „rahutud jalad”
  • peavalu, migreen
  • mäluhäired
  • premenstruaalsündroom
  • pearinglus
  • depressioon, halb meeleolu
  • ärritatud soole sündroom
  • Crohni tõbi
  • Sjögreni sündroom
  • Raynaud sündroom
  • sage urineerimine
  • reumatoidartriit
  • süsteemne erütematoosne luupus
  • magusaisu


MENTAALSED, METAFÜÜSILISED EHK PSÜHHOSOMAATILISED PÕHJUSED
Mõttemallid ehk mõttemustrid

NB!
Kõike on võimalik muuta, siin ja praegu. Sinu enda mõtlemine on muutuse alus.

doctorschierling.com/blog/category
Louise L. Hay on öelnud:

Tegelikult on haigusi põhjustavaid vaimseid mustreid vaid kaks: hirm ja viha.
Viha väljenduseks võib olla kannatamatus, ärritus, masendus, kriitilisus, vimm, kadedus või kibestumus.
Kõik nende tunnetega seotud mõtted mürgitavad keha.
Kui sellest koormast vabaneme, hakkavad kõik organid korralikult tööle.”

On avaldatud ka arvamust, et fibromüalgia on mentaalne haigus, st põhjustatud teatud mõttemallidest.

Järelikult aitab siin mõtlemise muutmine ehk haigust põhjustanud mõttemallidest väljumine. Lisaks muudele meetoditele.

MÕTTEMALLID EHK -MUSTRID AUTOIMMUUNHAIGUSTE KORRAL

Ebarealistlikud ootused, enese vastu suunatud viha, raev. Ärevus, frustatsioon, häbi.
Need, keda endas kahtlemine halvab, kes ei leia soovitud lahendust, kes tunnevad, et ei sobi sotsiaalsesse struktuuri, kes kardavad läbikukkumist, kes kritiseerivad ennast lõputult.
On sisemine vajadus kasvada ja ennast väljendada, tunda ennast kindlalt ja kontrollida elu.
Järelikult – tuleb muuta suhtumist ja mõtteid.
Teha tööd oma Sisemise Kriitikuga.
PS! Bachi õieteraapias kasutatatavad taimed tasakaalustamaks liigset kriitilisust teiste suhtes (harilik pöök) või enda suhtes (mänd).

MÕTTEMALLID EHK -MUSTRID FIBROMÜALGIA KORRAL

Abitus, meeleheide, pettumus, lootusetus, rahulolematus, süü, muretsemine.
Süütunne, et ta üldse elab, tunne, et ta on liigne.
Need inimesed tunnevad ennast justkui maailmast eraldatuna ja ilma toeta. Maailmast, kus ülejäänud on õnnelikud. See tekitab neis kibestumist ja frusteerumist, sest nad ei saa ellu viia oma unistusi ja ihasid, ükskõik kui palju nad ka ei püüaks. Elu tundub liiga raske, koormavana, lausa vangistusena, nõudmisi täis, ja see valu istub sügaval sees, varjates teiste eest oma tundeid ja valu. Aga muutusteks vajalikke samme ka ei julge teha. Reaalsusest põgenemiseks kasutavad kujutluse abi, sest siis on lihtsam. Võitlevad maailma „pahatahtlikkuse ja kurjusega” nagu jõega, selle asemel, et vooluga kaasa minnes teistega klappida, neid aktsepteerida. Valu koguneb lihastesse.
Tegelikult on vajadus turvalisuse (kontrollimaks elu) ja armastuse järele, soov ühenduda teistega.
Loe ka veel siit.
Järelikult – tuleb muuta käitumis- ning mõtlemismustreid.
Õppida usaldama teisi ja uskuma, et sind armastatakse. Olla paindlikum.



10 SAMMU TERVENEMISEKS (dr. Thomas Weiss):

humansarefree.com/2014/06
Dr. Thomas Weiss õpetab:
„Paranemine on kõigest kümne sammu kaugusel - ent võtke arvesse, et iga samm on üsna pikk. Mida järjekindlamalt te iga sammu astute, seda lühem see saab olema.
Ei maksa hellitada lootust, et paranemine-kergendus tuleb nagu nõiaväel - imesid naljalt ei juhtu.
Ent "See pole õige realist, kes imedesse ei usu.””

1. Informeeritus

Kui valu teid ka vaimselt ja hingeliselt haigeks teeb, ei tähenda see veel, et olete vaimselt haige.
Te ei ole neurasteenik ega hüpohondrik - teie masendus tuleneb abitusest.
Haigus viib küll elukvaliteedi alla, kuid ei kutsu esile muutusi teie kehas: teie keha EI KAHJUSTU, liigesed EI MUUTU, sandistumist pole karta ning ratastool teid ei ohusta.
Paranemine võib kesta aastaid, kuid valu saab oluliselt vähendada.

 
2. Lõdvestumine ja lõõgastumine

tutknow.ru
Vabanege stressist ja ärevusest!!!
Murdke välja valu-pinge-hirm-uus valu nõiaringist.
Lõdvestuge psüühiliselt: see ei ole surmatõbi ega sandista teid (kuigi võib olla ka väga kurnavaid, valu täis seisundeid), sellest on võimalik jagu saada. Küll sammhaaval, aga ikkagi!
Lõõgastuge kehaliselt - õppige oma lihaseid väärpingetest vabastama, aidake kaasa vereringe parandamisele ja ainevahetuse tõhustamisele. Aidake kehal pingetest vabaneda - aga mitte sundimisega... Igasugune sundimine pingestab!


3. Füsiaatriline ravi

visitturku.fi/en
Hästi mõjuvad igasugused veeprotseduurid, soojus- ja/või külmaravi, massaažid, lihaste sügavlõõgastustehnikad, autogeenne treening, mediteerimine jms.
Kõigepealt aga täpsustage, mis on rohkem meeltmööda - soe või külm, märg või kuiv, üks meetod või mitu, üksi (ise) või abilisega.
Lubatud on kõik, mis on hea, mis meeldib, mis mõtted valust eemale juhib.
Suurepärane on rahvameditsiinis tuntud valuvaigisti - saun. 10-15 minutist peaks piisama, ennast väsitada ei maksa. Järgnev külm dušš parandab kapillaaride talitlus ja vastupanuvõimet.
Väga hästi mõjuvad massaažid - kas õrn ja kerge klassikaline või hell SHIATSU-tüüpi silitusmassaaž, eriti mööda selja lihaskorsetti.
Mida tugevam valuaisting ja kõvemad lihased, seda õrnemalt tuleb neid töödelda, sest jõuline massaaž võib pärast kõik lihased veel valulikumaks teha.

4. Hea üldine enesetunne

ee.hair-action.com
Puhkus, rahu ja lõõgastus aitavad taastada valule kulutatud energiat.
Pingutamine ja pingestus halvendavad enesetunnet, sestap väldivad paljud FÜÜSILIST TEGEVUST; kuid - mis seisma jääb, läheb teatavasti rooste!
Mida nõrgemaks lihased muutuvad, seda raskem on panna neid tööd tegema ja iga pingutus suurendab valulikkust.
Seepärast tuleb kombineerida lõõgastust lihaste töötreeninguga, ehkki iga liigutus võib olla valus.
Edu saavutate ainult siis, kui lihaste jõudlust tasapisi ning õrnalt, aga järjekindlalt suurendate. Kõige lihtsam on teha seda kõndides. Seadke endale kindel siht - sihitu lonkimine üksnes väsitab ega innusta tegu kordama.
Hea on vees tammumine, ujumine ja jalgrattasõit.
Andke tööd ka kõhulihastele!
Kasu toovad igasugused venitamisharjutused, samuti jooga. Soovitatakse näiteks järgmisi joogapoose, sanskriti keeles: Tadasana, Uttanasana, Virabhadrasana I, Viparita karani, Balasana, Bhujangasana, Baddha Konasana, Shavasana.


5. Uni olgu rahulik ja hea

nespinalcare.com
Fibromüalgiale on iseloomulikud uinumis- ja unehäired. Magades me lõõgastume ja kogume energiat - kui aga uni on häiritud, ärge hakake kohe unerohtusid neelama.
Unehäireid ei maksa ületähtsustada: need on küll ebameeldivad, aga ei süvenda haigust!
Ennast magama sundida te ei saa! Kui lähete voodisse mõttega, et PEATE kohe uinuma, võite olla kindel, et uni ei tule! Kui olete halvasti maganud, ärge katsuge seda tasa teha päevase uinakuga. 
Ei ole mõtet ennast süüdistada, et magate liiga vähe - see tekitab üksnes pingeid. Kui te pole päeval tukastanud, heitke voodisse mõttega, et küll on hea ennast sooja teki all välja sirutada, lõvestuda ja mõnuleda. - Nautige kogu kehaga lõõgastust, hingake rahulikult, leidke kõige mõnusam asend ja ... uinuge rahulikult.
Kui ükski asi pole aidanud, võtke üks tabletike. Otstarbekohaseimad on diasepaam-tüüpi, näit. keskmise (5-8 tunnise) toimeajaga uinutid. Hiljem kui kella ühe paiku öösel ei maksa neid võtta: hommikuks peab mõju olema haihtunud...

 
6. Õige ja tervislik toitumine

everydayhealth.com/fibromyalgia
Jälgige oma keha ja katsuge tema soove täita.
Keha ise tekitab isu toidu järele, millest ta vajalikud ained kätte saab Jälgige, et kõht korralikult läbi käiks ning ning kinnisus ei tekitaks uusi väärpingeid.
Soovitav on nn. Vahemere dieet.
Ülioluline on hoida seedimine korras. Alkoholist, kohvist ja soolasesttoidust on soovitav loobuda.
D-vitamiini peab olema piisavalt. Võimalusel viibida seetõttu palju päikese käes.
C-vitamiin. Kalaõli.
Kasulik on 1-2 päeva nädalas paastuda - aga MITTE NÄLJUTADA!

 
7. Vereringe parandamine

sharecare.com/health/fibromyalgia
Fibromüalgikud on väga külmakartlikud: neil on külm ka siis, kui teistel on mõnus ja soe. Eriti külmetavad käed-jalad ja ninaots.
Põhjus peitub arvatavasti lihaste liodusest tingitud verevarustuse aeglustumisest. 
Hästi aitavad eelmistes sammudes mainitud meetmed.
Esikohal olgu liikumine, ka fitnessi treeningud.
Hoidke ennast vormis, jooge rohkesti ning loobuge suitsetamisest, see aeglustab vereringet. 
Vereringet parandavad hõlmikpuu ja küüslauk.

8. Lümfipaisu vältimine

 massage-sheffield.co.uk
Silmade ümber, sõrmedes, hüppeliigeses, rinnas ja alakehas tekkinud tursed on ebameeldivad. Tavaliselt soovitatakse nende puhul võtta diureetikume - kuid need mõjuvad ainult lühikest aega ning on ebameeldiva kõrvaltoimega: muudavad vere paksemaks. Õigem oleks kohe alustada universaalse raviga - LIIKUMISEGA!
Lümfikanalid on ühesuunalised, neil pole sellist pumpa kui vereringel. Pumba tööd peavad täitma lihased, mis pingestudes ja lõdvestudes panevad lümfi kanalites liikuma.
Väga tõhus vahend on lümfidrenaaž, ent seda tehku õppinud inimene.
Ülioluline on hoida seedimine korras. 
Alkoholist, kohvist ja soolasesttoidust on soovitav loobuda.
 
9. Ravimid

Tavalised vaigistid ja reumarohud fibromüalgia puhul ei aita: need küll vähendavad valu, kuid ei ravi ning võivad kõrvaltoimena tekitada väsimust.
Kasulikud võivad olla vere ja aju serotoniini taset tõstvad rohud, kuid neid peab määrama arst. 
Keha vastupanuvõimet aitavad suurendada B-, C- ja E-vitamiini, B-karotiini ja seleeni sisaldavad preparaadid.
 
10. Psühhoteraapia

alsnewstoday.com
Pidev valu mõjutab psüühikat - ehkki tegemist ei ole psüühikast tingitud haigusega - sestap on selle tasakaalustamine väga tähtis.
Eesmärk on hoida end vaos, mitte lasta meeleolul langeda või masendusel tekkida (vt. 1.,2. ja 3. samm). 
Leidke vahend, mis aitaks depressioonist hoiduda, mis juhiks tähelepanu vaevusest eemale ega laseks haigusel võimust võtta.
Puhake, lõõgastuge, hoiduge süütundest, olge enda vastu tähelepanelik.
Premeerige ennast iga edusammukese puhul.


RETSEPTE:

PS! Alustada organismi puhastusest! Tugevdada immuunsust.

1. On arvatud, et fibromüalgia tekkes mängib suurt osa liigne fluoor.
SOOLAVANN. wellrounded.blogspot.ee
A. Säde soovitab fibromüalgia korral keha fluorist puhastamiseks boori/ booraksit, konkreetselt sellist retsepti:
1/8 tl booraksit ja 1/8 tl meresoola ühe liitri kloorivaba vee kohta ja juua seda kokku 3 päeva või siis pikemate kuuridena 5 päeva igal nädalal. Haigustunnuste kadumiseni.

2. Hiina meditsiini kohasel on fibromüalgia korral kehas liigset niiskust.
Saab mõjutada toitumise kaudu. Piirata või vältida järgmisi niiskust juurde tekitavaid toite: külm, toores, piim, õline ja praetud toit. Süüa vähemalt toasooja ning töödeldud toiduaineid.
Lisaks akupuntuur.

3. Soolavannid

4. Soojad ja külmad kompressid.
Teha vaheldumisi 15-20 minutitiks kuuma ja siis külma ja siis jälle kuuma jne.

foodmatters.com/article
3. 20% cbd orgaaniline kanepiõli

5. Eeterlikud õlid. Aroomiteraapia.
Viiruk, pirn, lavendel, rosmariin, nelk, mürr, apelsin, eukalüpt, münt ja kummel. 2 tilka massaažiõli hulka. Vannid.

6. Lodjapuu koor
KOORE KEEDIS. 1 spl peenestatud koort valada üle 1 klaasi keeva veega, keeta 5 minutit, lasta seista 1 tund, kurnata enna kasutust. Tarvitada 1-2 spl jahtunult 3 korda päevas peale sööki eelpoolnimetatud haiguste korral.
Saab internetist tellida siin.

7. Metsmaasikad
Päevas süüa ära 1 klaasitäis marju.

8. Ženšenni tinktuur
Alustada 10 tilgast päevas, lahjendatuna veega. Kuni 30 tilgani päevas.

poleznenko.ru
9. Aprikoosid
Päevas süüa 2-3 tükki, toorelt või muul kujul.

10. Hiina sidrunväändiku tinktuur
100 grammi sidrunväändiku vilju ja 500 ml 70%-list piiitust. Jätta 2 nädalaks seisma, kurnata.
Alguses võtta 5 tilka 1-2 korda päevas, siis järkjärgult suurendada kogust 10 tilgani.
Mitte võtta päeva teisel poolel, sest võib tekitada unetust.
Ühekordne sissevõtmine ei anna tulemusi. Tarvitada vähemalt 20-30 päeva järjest.

11. Punase pipra õli
2 spl jahvatatud kuivatatud punast pipart ja 50 ml päevalilleõli(taimeõli), segada. Niisutada marli ja panna haigele piirkonnale 5-10 minutiks.

12. Kask.
Vann kaselehtedest.
Kasepungasalv, määrmiseks. 250 g pungasid, 250 g koorevõid, 25 g kristallilist kamprit. Pungad panna hermeetiliselt suletava ahjupoti põhja ning tükkideks tehtud või laduda 2 cm kihina peale. Kõige peale veel jälle 2 cm paksune kiht pungi. Sulgeda nõu hermeetiliselt ning panna eelnevalt soojendatud nõrga kuumuse peale seatud ahju 12-15 tunniks. Siis nõu avada, lasta jahtuda. Kurnata (pigistada) hoolega läbi mitmekihilise õhukese riide. Saadud võisele segule lisada kamper. Asetada see uus segu kinnise nõuga ahju 3 tunniks. Et kamper lahustuks. Valmis salv panna laia suuga purkidesse. Hoida toatemperatuuril.
Määrida haigetele kohtadele õhtul. Peale panna toidukile. Nahk võib punetama hakata, aga see hiljem möödub.

personsport.ru
13. Sirel
Saunaviht sireliokstest.
1) TINKTUUR meega. Peenestada 2 spl sireliLEHTI, segada need 300 grammi rõikamahlaga, lisada 200 grammi mett ja 100 ml viina. Jätta kaane alla 1 ööpäevaks. Enne valutavale kohale määrimist loksutada.
2) TINKTUUR. Puistata värskeid sireliÕISI kergelt (mitte kokku pressides) 1,5-liitrisesse purki ääreni, valada üle viinaga, sulgeda, jätta 3 nädalaks pimedasse kohta, kurnata. Võtta enne sööki sisse 30 tilka 3 korda päevas 3 kuu jooksul.
Selle tinktuuriga võib määrida ka haigeid kohti ja teha kompresse.

14. Harilik maralijuur (Leusea )
Tinktuur. Võtta ühekordselt, hommikul. Doos on individuaalne.

phytoherbs.all.biz
15. Võilill, takjas.
Võtta 1 spl mõlema juuri, valada üle 1 liitri keeva veega, lasta tõmmata 1 tund. Tarvitada päeva jooksul hariliku teena. Kuur vähemalt 3 nädalat.

16. Liht-naistepuna

17. Tšilli pipra salv
Määrida. Kuur vähemalt 4 nädalat.

18. Angervaksa tinktuur
Seespidiselt. Aga võib ka välispideslt tarvitada.
1) 50 grammi värskeid õisi (umbes 2 spl) valada üle 1 liitri viinaga, lisada 20 grammi suhkrut. Segada. Jätta tõmbama 12 päevaks, pimedasse ja jahedasse. Tarvitada 20-30 tilka 3 korda päevas enne sööki, lahjendades eelnevalt 1/2 klaasi veega.
2) Võtta kuivatatud õisi ja viina vahekorras 1:10. Edasi samamoodi nagu eelmises kirjelduses.

19. Kurkum
Kurkumipiim. 250 ml piima ja 1 tl kurkumit kuumutada keemiseni, lasta jahtuda. Juua 1-2 korda päevas.

KURKUMIPIIM. priroda-znaet.ru
20. Ingver
TEE. Valada 1 tl värskelt riivitud ingverit üle 1 klaasi keeva veega, lasta tõmmata 10 minutit. Juua 1-3 korda päevas.

21. Kummel, palderjan, basiilik
Tee. Rahustavad.

22. Harilik raudrohi
Tee. Tinktuur.

23. Harilik apteegitill ehk fennel
Tee. Toidu sees.

24. Kardemon
Tee. Toidu sees.

tasteforlife.com/supplements
25. Kilejas hundihammas
Tinktuur, 40-80 tilka 3 korda päevas.

26. Hiina kedristõlvik ehk kordiseps

27. Roosilõhnaline kuldjuur
Tinktuur.

28. Shiitake seen

29. Reishi seen ehk lakkvaabik, Ganoderma lucidum
Ekstrakt.




TAIMED, TOIDUD JA TOIDULISANDID, MIS MÕJUVAD TERVENDAVALT:


Metsmustikas, seller, idandid, spargel, spinat, koriander, petersell, kookosõli, küüslauk, ingver, vaarikas, lehtsalat, papaia, aprikoos, granaatõun, greip, lehtkapsas, maguskartul, kurk, apteegitill.


Kassiküüs, kolloidhõbe, tsink, vitamiin B12, lagritsajuur, sidrunmeliss, seleen, punased merevetikad, L-lüsiin, spirulina, nõgeselehed, leedrimarjad, punane ristik, tähtaniis, kurkumiin.


LÕPETUSEKS...

NB!!!  Kõige olulisem on vältida stressi, tugevdada immuunsust ja võimelda.



Kokku seadnud, toimetanud ja tõlkinud Ingrid Prass.
CopyRight ©

Allikad:

* Dr.med. Thomas Weiss, "Fibromyalgie - Schmerzen überall". Das rätselhafte Krankheitsbild und die Beschwerden durch den gezielten Einsatz von Wärme, Kälte, Wasser und Ernährung lindern)
* Carol Ritberger, Tervenda iseennast. Tõlkinud Kerli Hurt.
* Anthony William, Meditsiinimeedium. Tõlkinud Eva Nilson.

Postita kommentaar

Copyright © Manaratas. Designed by OddThemes