Neerupealiste väsimus ehk kurnatus. Läbipõlemissündroom. Mis see on? Mida teha? Rahvaravi

therapymassage.gr
Niisiis.. neerupealiste väsimus, kurnatus, ülekoormus või adrenaalne väsimus.

Teisiti öelduna... LÄBIPÕLEMISSÜNDROOM.

drberg.com/blog/
Neerupealised on kaks kolmnurkse kujuga sisenõristusnääret neerude küljes, nende kohal. Kumbki nääre on jagatud kaheks teineteisest eristuvaks hormoone tootvaks struktuuriks.
Nad on justkui keha hormoonide jõujaamaks, mis juhib peaaegu kõiki hormoone sinu kehas. Neerupealised hoolitsevad kehas oluliste stressi- ja suguhormoonide tootmise eest.

Kui neerupealised on kurnatud, ei toodeta hormoone õigel ajal ja õiges koguses, mis viib kogu organismi toimimise tasakaalust välja ja tekitab terviseprobleeme.
Seda sellepärast, et piltlikult öeldes viib üks asi teiseni ning ahelreaktsioonina saab terve organism häiritud.

Neerupealiste koores toodetakse nii kortisooli, aldosterooni kui ka natuke suguhormoone, mis on reserviks nende puuduse korral, näiteks menopausis. Neerupealiste säsi aga toodab hormoone, mis panevad meid võitlema või põgenema – adrenaliini ja noradrenaliini.

Neerupealiste ülekoormuse, väsimuse ehk kurnatuse peamiseks põhjuseks on stress.
 
Kehalist „läbipõlemist” põhjustab nii ületöötamine, füüsiline koormus, kui ka halvad suhted ning kahjulikud keskkonna tingimused ehk toksiline stress. Tegelikult igasugune stress. Ka meediast edastatavad halvad uudised või menstruatsioon või menopaus näiteks.
Elame järjest stressirohkemas keskkonnas, millele lisandub organismile põhjustatud stress kehvadest toitumisharjumustest. Probleemiks võib olla ka „liigtervislik“ söömine või liiga harvad söögikorrad.

Kui stressitase püsib aga tükk aega kõrgena ja stressihormoone toodetakse ülemääraselt palju, võib juhtuda, et neerupealised väsivad ega suuda enam piisava tõhususega töötada.

Kõrge stressitasemega seotud adrenaalne väsimus on tänapäeval omandanud lausa epideemia mõõtmed. Neerupealiste ülekoormust võib pidada kõige levinumaks endokriinhäire vormiks.

Meditsiiniliselt diagnoositakse küll neerupealiste (adrenaalset) puudulikkust, kuid mitte neerupealiste väsimust. Ja kuna seda meditsiiniliselt ei diagnoosita ja selle vastu ei ole ei sünteetilist ravimit ega operatsiooni, siis jääb see mure (koos kaebustega) reeglina tähelepanuta.

Eriti oluline on taastada adrenaalnäärmete töövõimekus autoimmuunse kilpnäärme üle-ja alatalitluse puhul (Hashimoto ja Gravesi tõbi).

Adrenaalse väsimuse sümptomeid ongi kõige sagedamini täheldatud autoimmuunsushaigustega, eriti Hashimoto türeoidiidi diagoosiga inimeste puhul, samuti depressiooni ning ärevuse korral.

Muide, L. Hay arvates on neerupealiste probleemide kaudseks põhjuseks allaandmine, enda hooletusse jätmine, ärevus.

Siin aitab ainult probleemi holistiline ehk terviklik käsitlus, et mõista, miks ja kuidas midagi toimub, kuidas kõik omavahel seotud on, ja mida me ise teha saame, et ennast aidata.

Selge on, et kui me hakkame ravima üksikuid probleeme, tunnuseid, organeid, siis rahuldavaid tulemusi me kokkuvõttes ei saa.

drberg.com/blog
Täpsemalt on asja uurinud USA-s elav dr Eric Berg ning töötanud välja ka dieedi. Kui on huvi lugeda, kuidas täpselt kõik omavahel seotud on, siis:

eesti keeles -> tervisekool.ee

Välja on töötatud, milline peaks olema eluviis, dieet, harjutused jne.

Neerupealiste väsimuse korral areneb nn adrenaalne rasvumine. 

Etapid pildil ->




Neerupealiste väsimuse TUNNUSED EHK SÜMPTOMID:

  • drberg.com/blog
    Krooniline väsimus (isegi peale pikka uneaega), jõuetu ja pidetu olek, letargia. Lihasenõrkus, madal tööjõudlus ja kiire väsimine. 
     
  • Pealelõunane suur energialangus, uni.

  • Sagedane öine ärkamine, (suured) raskused uinumisega, ka uuesti uinumisega, unehäired, ärkamine umbes poole 3 ajal öösel, öine magusaisu. Une hormooni normaalne tootmine on blokeeritud.


  • Aju ülekoormatus pingeliste probleemide ja mõtetega, pidev rahutus sellega seoses.

  • drberg.com/blog
    Mälu ning kognitiivsete võimete (tähelepanu, otsustusvõime jne) vähenemine. Tüüpiline on olukord, kus inimene mõtleb äkki. „oota, mida ma siit nüüd tahtsin, mida ma pidin tegema, mida ma tahtsingi öelda jms?”

  • Suurenenud isu soolaste toitude (nt krõpsude) järele. Kohvivajadus. Sidruni (ja sidrunivee) ning šokolaadi armastamine.

  • Keha väljutab rohkem vett ja naatriumi, sest kaaliumi-naatriumi-vee vahekord on häiritud.

  • drberg.com/blog
    Dehüdratatsioon ehk vedelikupuudus. Sagedane või pidev janutunne. Sagedane vee väljutamine.

  • „Rahutud jalad”.

  • Külmad käed ja jalad.

  • Lihas- ja liigesevalud (halvemal juhul lausa fibromüalgia). Selja- ja kaelavalu. Kusjuures masseerimine annab vaid ajutist abi. Artriidid jms.

  • Pikka aega kestnud seedevaevused, puhitised ja reflukstõbi, toidutalumatus.

  • drberg.com/blog
    Allergilised nähud.

  • Leeliseline PH.

  • Insuliinresistentsus. Hüpoglükeemia. Veresuhkru tasakaalutus.

  • Trepist ülesminnes tunduvad jalad rasked.

  • Öösel vaevab õhupuudus. Lämbumistunne.

  • Pulsilöökide, südamerütmi häired (kiirenemine, puperdamine).

  • drberg.com/blog
    Võimalik on kõrge (kõrgenenud) vererõhk.

  • Rasva ladestumine (just) kõhupiirkonda. Kortisooli kõrge tase käivitab rasvade ladestamise, sest rasvade põletamise hormoon on blokeeritud. Nii kuhjub kehasse stress (kogu elu jooksul kogetud negatiivsus), neerupealiste ümber, st kõhu peale. Küüruke turjal.

  • Topeltlõug, lõtvunud näonahk, „kätepekk” (õlavarre ümber). Adrenaalne rasvumistüüp (üks 4-st rasvumistüübist).

  • „Kuunägu”. Näo punetus nõrgenenud verekapillaaride tõttu. Võimalikud on violetsed, rasedusarmide-laadsed triibud kõhul, reitel, tuharatel, kätel, rindadel. Õhuke nahk.

  • drberg.com/blog
    Nõrk sidekude, nõrgad luud. Kukekannus.

  • Tinnitus kõrvades.

  • Võimalik on rinna atroofia, valud rinnas, rinna tihenemine.

  • Immuunsüsteemi nõrgenemine. Vastuvõtlikkus viirustele. Viirushaigustest taastumine võtab ebanormaalselt kaua aega.

  • Igapäevased tühised asjad ajavad närvi, tunne et elu kasvab kõrgelt üle pea., ärrituvus, madal tolerantsus.

  • drberg.com/blog
    Suguhormoonide tasakaal on häiritud. Insuliinresistentsed mehed muutuvad sageli naiselikeks, sest tekib östrogeendominantsus - nad on rasvarindadega, madala libiidoga ja emotsionaalsed. Naistel võib meessuguhormooni liig kaasa tuua võib kaasa tuua näiteks polütsüstiliste munasarjade sündroomi, liigse karvakasvu näol, madalama hääle ja soodustab aknet.
     
     
  • Madal sugutung.

  • drberg.com/blog
    Mõju kilpnäärmehormoonidele. Madala kehatemperatuuri ja energiatasemega inimesed (kuigi need sümptoomid viitavad kilpnäärme alatalitlusele) võivad olla pigem neerupealiste ülekoormuseseisundis.

PS! 

Ainult ühe või mitme tunnuse esinemine ei pruugi tähendada veel, et ongi neerupealiste väsimus.
Tuleb vaadelda ikka laiemalt, kompleksemalt.





MIDA TEHA...

  • !!! Kõige olulisem - stressitaseme teadlik madaldamine, eriti emotsionaalse stressi.
  • Muuta oma vaateid. Edu nimel ei ole mõtet end surnuks rabeleda. Piisab, kui teie elus on kõik suurepärane, ei pea olema perfektne. Suhtumise muutmine võib aidata stressi taset oluliselt langetada.
  • maiglobetravels.com
    Lisada oma päevakavasse puhkamine! Päeva jooksul võiks lubada endale 2 x 20 minutit pausi. Oleks hea, kui saaksite olla üksinda, et rahulikult taastuda.
  • Taastada õige ööpäeva rütm.
  • Vältida või kasutatad võimalikult vähe nö „helendavaid ekraane”, eriti enne magamaminekut.
  • Minna magama kella 11 ajal õhtul. Neerupealised taastuvad kõige paremini kella 11 ja 1 vahel öösel. Hiljem on magamajäämine raske. Paljudel inimestel tõuseb kortisooli tase peale 23, mis rikub unerežiimi.
  • wallpapersxl.com
    Võtta aega selleks, et aju välja lülitada ja mitte midagi mõelda, et aju puhkaks pidevast ning pingsast mõtlemisest. Eriti enne magamaminekut.
  • Piisav füüsiline aktiivsus. Aga aktiivne sport on vastunäidustatud! Viimane asi, mida neerupealiste ülekoormuse ajal vaja, on kõrge intensiivsusega kardiotreening, mis veelgi organismi kurnab. Selle asemel sobib näiteks jooga. Tegeleda tuleks vaid leebe ning vähest koormust nõudva liikumisega (jalutamine, jooga, suplemine jms).
  • Hingamisharjutused ja vabastav hingamine on väga tõhusad!
  • Tasakaalustada hormoone toitumise abil, et organism saaks piisavalt toitaineid ning toitu nii, et veresuhkur oleks tasakaalus.
  • Hoiduda alkoholist, suitsetamisest, narkootikumidest.
  • Hea on pulsseeriva elekromagnetvälja teraapia.
  • Mõjutada akupunkti, täpsemalt hiina “pikaealisuse punkti” Zu San Li.
    Jaapanis peetakse seda „100 haiguse punktiks”.
    LOE JA VAATA PILDILT ->
hiinatervisesalong.ee
Zu San Li punkt kontrollib elundite tööd, mis asuvad alumistes kehaosades. Ta kontrollib seljaaju osade tööd, mis on vastutavad seedetrakti nõuetekohase toimimise eest, seedekulgla, suguelundite , neerude , neerupealiste tööd.
Pikaealisuse punkt asub põlvekedrast allpool. Kui asetate oma labakäe 4 sõrme põlvekedra alla, siis Zu San Li punkt asub viimase sõrme all väikeses lohus luude vahel.
Masseerides Zu San Li punkti iga päev, võite suurendada neerupealiste aktiivsust, need on kõige võimsamad näärmed , mis toimivad inimese tervise parimate kaitsjatena. Nad eritavad verre adrenaliini , hüdrokortisooni ja teisi olulisi hormoone.
hiinatervisesalong.ee
Parim on Zu San Li punkti masseerida hommikul enne lõunat, 9 x ringjate liigutustega kellaosuti suunas mõlemal jalal (9 x ühel ning 9 x teasel jalal). Tehke seda 10 minuti jooksul. Enne massaaži alustamist võtke mugav, lõdvestunud asend (istudes). Rahustage oma hingamine ning keskenduge. Kujutlege enda ümber harmooniat ning veenduge, et tegelete enda keha tervendamisega. Võite masseerida punkti lisaks sõrmedele ka näiteks pooliku küüslauguküünega 1-2 minutit kuni nahk muutub punakaks.
Masseerides Zu San Li punkti
õhtuti aitab kaasa kaalu langetamisele –väidetavalt 400 kuni 500g nädalas. Kuid ärge masseerige seda vahetult enne magama minekut kuna see võib põhjustada unetust!
Te võite Zu San Li punkti masseerida iga päev, kuid parim efekt on noore kuu ajal:
8 päeva peale kuu loomist masseerige punkti hommikuti, vaheldumisi kummalgi jalal päripäeva. See on parim aeg massaažiks, et tugevdada oma immuunsüsteemi, parandada kõigi organite tööd ning aeglustada vananemisprotsessi.
Enne lõunat, vaheldumisi kummalgi jalal päripäeva masseerides, tõstab üldist toonust, parandab mälu ning veresoonkonna ja seedetrakti tööd.
Peale lõunat, samaaegselt mõlemal jalal – stressi , närvilisuse ja ärrituvuse, peavalu ja unehäirete vastu . Õhtuti masseerige vastupäeva, kordamööda mõlemal jalal, et kiirendada ainevahetust ning alandada kaalu.



TOITUMINE...

  • sadoved.com
    Hoiduda kohvist ja kofeiini sisaldavatest jookidest, et mitte piitsutada neerupealiseid takka.
  • Juua piisavalt! Dehüdratsioon on üks neerupealiste ülekoormuse tunnuseid. Lisada joogivette sidrunit või himaalaja soola, et oma keha rakke paremini niisutada.
  • Jätta menüüst välja toidud, mille suhtes esineb talumatus või mis soodustavad põletiku teket.
  • Süüa rohkesti eri värvi toortoitu, taimseid proteiine, täistera gluteenivabu süsivesikuid, nt kinoad, läätsesid, tatart.
  • Mitte liialdada kiirelt imenduvate süsivesikutega. Hoiduda rafineeritud süsivesikutest.

  • bodybuilding.com
    Hommikust süüa 1 tunni jooksul pärast tõusmist. Süüa päeva jooksul vähemalt 3 korda tugevamalt ning võtta vahepalasid ka. Pikki vahesid ei tohi jätta. Toidukordasid vahele jätta ka ei tohi.
  • Närida toitu pikalt.
  • Tarvitada kootava toimega taimi, et stimuleerida söögieelset maohappe tootmist.
  • Kõik toidukorrad peaksid sisaldama aeglaselt imenduvaid süsivesikuid, rohkesti aedvilja, valku (kaunviljad, seemned).
  • Valk peaks olema kvaliteetne. Tarbida kindlasti ka loomset valku (liha, kala, muna) ning looduslikku rasva (juust, avaokaado, pähklid, jogurt). Palju. Iga päev või kasvõi iga söögikord. Seda on vaja lihastele ja nahale, mis kalduvad muidu olema nõrgad ja lõdvad. PS! Taimetoitlased võivad kasutada näiteks spirulinat.
  • Kasutada looduslikke soolasid. Soola asemel sobib kasutada varsseller (sisaldab naatriumi).
  • Vähendada kaaliumirikkaid sööke (banaanid, rosinad jt).
  • molodeem-vmeste.ru
    Ristõielised taimed (erinevad kapsad) ei ole soovitavad (tekitavad puhitust).
  • Teha värskelt pressitud mahlasid.
  • Head on pirnid, õunad, arbuusid, ananass, luuviljalised (nt aprikoos), kurk, sidrun, porgand, ingver, spinat, rooma salat, tomat.
  • Jahuta põletikku. Süsteemse põletikutaseme alandamiseks ja neerupealiste turgutamiseks tarbi Omega-3 rasvhappeid, kurkumiini ja C-vitamiini.
  • Hoolitseda tähtsate toitainete kättesaadavuse eest toidust. D-vitamiin, seleen, magneesium ja tsink on olulised, et hoida korras kilpnäärme ja neerupealiste funktsioneerimine.
  • Süüa C-vitamiini-rikkaid toite – petersell, paprika, kiivi, astelpaju). Juua kibuvitsamarjateed.
  • Puhastada neerupealisi B-vitamiinidega. B-vitamiinid (eriti B5 ja B6) toidavad neerupealisi, kuid nende tase võib olla madal, kui süüa rasvarohket, süsivesikutevaest toitu. B12 ja foolhape aitavad samuti energiat toota.
  • krapyva.ru
    Tarvitada adaptogeenseid taimi nagu näiteks kordiseps, ženšenn jt. Lagritsajuur, ashwagandha ja rehmannia on hiina meditsiini retsept, mis aitab neerupealisi tasakaalustada ja stimuleerida.
  • Juua nõgeseteed. Võtta 1 kuhjaga tl nõgeseid, valada üle 1 klaasi keeva veega, lasta natuke tõmmata. Päevas võib juua kuni 3 klaasitäit. Juua mitte üle 3-4 nädala järjest. Teha vahepeal pause.
  • Veel ravimtaimi: harilik kurgirohi, põldosi (juua teed mitte üle 2 nädala järjest), mustsõstra lehed, kopsurohi, erilehine linnurohi.

Et vältida sünteetilisi vitamiine ja toidulisandeid, siis VAATA LOOMSETE JA TAIMSETE SAADUSTE MINERAALI- JA VITAMIINISISALDUSI siit - > Vitamiinidest ja mineraalidest.pdf

VAATA KA dr Bergi poolt soovitatud akupunktuuril põhinevat vahendit, millega endale lõdvestavat massaaži teha, eriti enne magamaminekut, 5 minutit. Saab neti kaudu tellida. -> shop.drberg.com


TAASTUMISE AEG...

6 – 9 kuud, kui neerupealiste väsimus on veel vähene.
12 – 18 kuud, kui on mõõdukas.
Kuni 24 kuud, kui on raske neerupealiste väsimus.



KUIDAS SELGITADA, KAS TEIL VÕIB TÕESTI OLLA TEGEMIST NEERUPEALISTE VÄSIMUSEGA?

1) LIHTNE VERERÕHU TEST... kui püsti tõustes muutud uimaseks.

  • Mõõtke lamades oma vererõhku. Rahuolekus peaks see olema 120/80.
  • Tõuske püsti ja mõõtke rõhku uuesti. Normaalselt peaks süstoolne näit ehk vererõhu esimene number 6 kuni 10 ühiku võrra kõrgemaks minema. Kui süstoolne näit läheb püsti tõustes hoopis madalamaks või viskub enanormaalselt kõrgeks, viitab see neerupealiste kurnatusele.

2) PS! Selleks, et välja selgitada, kas teie puhul võib tegemist olla neerupealiste ülekoormusega, analüüsida oma toitumist, saada rohkem teada adaptogeenidest, õppida hingamisharjutusi, proovida vabastavat hingamist jm lõõgastavaid protseduure, võite pöörduda ka Sisemise Tasakaalu Kabinetti Pärnu mnt 160. Vt lähemalt siseminetasakaal.ee


Kogunud, tõlkinud ja toimetanud Ingrid Prass.
CopyRight ©

Allikad ja lisainfo:

Liis Orav, „Toida oma tervist”
Sisemise Tasakaalu Klubi

5 kommentaari :

Copyright © Manaratas. Designed by OddThemes